80% werken, 90% loon, 100% pensioenopbouw of 60% werken, 80% loon, 100% pensioenopbouw
De overheid verhoogt de AOW-leeftijd. Daarom moeten de meeste mensen langer doorwerken. Om dit makkelijker te maken, is in de Cao Industriële Bakkerij de vitaliteitsregeling opgenomen.
Wat zijn de vitaliteitsregeling?
In de Cao Industriële Bakkerij zijn er twee vitaliteitsregelingen vastgesteld:
De eerste vitaliteitsregeling staat voor 80% werken, 90% loon en 100% pensioenopbouw
De tweede vitaliteitsregeling staat voor 60% werken, 80% loon en 100% pensioenopbouw.
Medewerkers werken dus minder uren, verdienen 90% of 80% van hun salaris, en bouwen volledig pensioen op. Je maakt met je medewerker afspraken over het nieuwe rooster.
De eerste vitaliteitsregeling is er voor alle medewerkers van 60 en ouder.
De tweede vitaliteitsregeling is voor medewerkers die twee jaar voor hun AOW zitten.
Voor wie is de eerste vitaliteitsregeling?
- Iedere medewerker van 60 jaar of ouder mag deelnemen aan de vitaliteitsregeling. Medewerkers geven via de werkgever aan of zij wel of (nog) niet willen deelnemen.
- Het maakt niet uit of medewerkers fulltime of parttime werken.
Voor wie is de tweede vitaliteitsregeling?
- Iedere medewerker die voldoet aan de eisen van artikel 61 lid 1 en 2 van de Cao Industriële Bakkerij en twee jaar voor zijn/haar AOW zit.
Medewerkers geven via de werkgever aan of zij wel of (nog) niet willen deelnemen. - Het maakt niet uit of medewerkers fulltime of parttime werken. Een medewerker moet minimaal 30 uur per week werken en minimaal 7 tot 10 jaar actief zijn geweest in wisselende diensten of nachtdiensten tussen de leeftijd van 51 en 60 jaar.
- De medewerker moet werkzaam zijn in de functiegroep productie, ofwel logistiek, ofwel technische dienst.

Formulieren aanmelden, niet meedoen, beëindigen of afwijken
Je gebruikt onderstaande formulieren om een medewerker aan te melden voor een van de vitaliteitsregeling, aan te geven dat deze (nog) niet meedoet, om de regeling te beëindigen of om af te wijken van de regeling. Vul het formulier samen met je medewerker in.
- Aanmelden gaat met het formulier Melding deelname Vitaliteitsregeling.
- Aangeven dat de medewerker (nog) niet meedoet aan de regeling gaat met het formulier Melding geen deelname vitaliteitsregeling.
- Beëindigen van de regeling gaat automatisch bij beëindiging van het dienstverband of als de medewerker de AOW-leeftijd bereikt. Een andere beëindiging kan alleen met toestemming van de Commissie Arbeidsvoorwaarden. Dat heet ‘dispensatie’. Dit vraag je aan met het formulier Melding beëindiging deelname vitaliteitsregeling.
- Afwijken van de regeling kan alleen met toestemming van de Commissie Arbeidsvoorwaarden. Dat heet ‘dispensatie’. Dit vraag je aan met het formulier Melding inhoud afwijkende vitaliteitsregeling.
Loonaangifte en pensioenpremie bij deelname
Als jouw medewerker deelneemt aan de vitaliteitsregeling, moet je het volgende in de gaten houden:
- Geef de nieuwe loongegevens door via de loonaangifte. Voor de eerste vitaliteitsregeling is dit bijvoorbeeld:
- De Belastingdienst verzoekt om 90% van de voormalige contracturen te vermelden. De nieuwe arbeidsduur is 80% van de voormalige contracturen.
- 100% van het oude functieloon.
- Het Bakkers Pensioenfonds berekent op basis van de uniforme pensioenaangifte de juiste premie en registreert de volledige pensioenopbouw bij jouw medewerker (100%). Het Bakkers Pensioenfonds brengt de volledige premie bij je in rekening (100%).
- Bekijk de tips voor het berekenen van de pensioenpremie voor het jaar 2025 (opent in nieuw venster).
- Informatie over de vitaliteitsregeling op de website van het Bakkers Pensioenfonds (opent in nieuw venster).
Aanvulling arbeidsovereenkomst
Een voorbeeld voor een aanvulling op de arbeidsovereenkomst vind je in het document Addendum arbeidsovereenkomst vitaliteitsregeling.

Meer informatie over de vitaliteitsregeling
Wat gaat mijn medewerker verdienen als deze deelneemt aan de vitaliteitsregeling? Welke afspraken moeten we met elkaar maken? Hoe zit het met vakantiedagen? Antwoorden op deze en andere vragen vind je via de links hieronder:
- Lees de antwoorden op veelgestelde vragen.
- Bereken het inkomen met de vitaliteitsregeling.
- Stel je vraag persoonlijk aan de Helpdesk Vitaliteitsregeling: info@veiligengezond.nl of 0317 47 12 23.
